söndag 13 januari 2013

Akt 3

Sen hörde vi inte så mycket av dem. Över nyår var de med mina svärföräldrar i stugan och det verkar ha varit en helnykter tillställning.

Men så fick jag veta att Glidarn bjudit in sig själv och Den Nya på middag här hos oss i helgen. Jag var lite skeptisk till det, men han är ju faktiskt L:s bror och jag vill ju hjälpa honom. Sagt och gjort, de kom hit och skulle äta.

Jag sa till L att vi inte skulle bjuda på vin eller nåt alkoholhaltigt till middagen, men det hade de tydligen räknat med. Den Nya hade druckit öl innan de kom och förmodligen hade Glidarn också gjort det. De hade med sig ett antal öl och en flaska rödvin, som de klämde i sig under kvällens gång. L följde deras exempel och drack rödvin och jag var nykter. Glidarn var trevlig (om man nu kan använda det ordet om honom) och lågmäld till att börja med, men ju mer han drack, desto mer skrävlig och otrevlig blev han, precis som vanligt.

Vi pratade inte så mycket om det efteråt, men L sa nåt om att han inte vill umgås med Glidarn om det ska fortsätta så här. Vi blev bjudna på middag hem till dem (inget bestämt datum, mer en allmän inbjudan), men L pratade om att han inte hade nån lust att åka dit, eftersom Glidarn inte tänker sluta dricka. Det vi måste prata om nu är: ska vi verkligen göra det? Säga upp bekantskapen med honom tills han slutar dricka? Om det är så han menar så visst, men jag ska vara tydlig med att L ska prata med Glidarn om det och vara rak och ärlig om hur det ligger till. För annars slutar det med att jag får ta diskussionen med Den Nya, eller hitta på nån ursäkt till varför vi inte kan komma, och det tänker jag inte göra.

Så jag hoppas att det löser sig, för jag har ingen lust att umgås med dem om det ska fortsätta så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar