torsdag 11 april 2013

Till L.

Pratade med L om allting idag. Eller, ja, skrek, kanske är en bättre beskrivning. Jag gör alltid så; hetsar upp mig, blir skitförbannad och när jag sen fått skrika av mig det värsta ber jag om ursäkt för mitt beteende och så kan vi resonera om saken som två vuxna. Idag skrek jag. Imorgon hoppas jag att vi kan resonera. Men för att få lite struktur på mina tankar skriver jag ner dem här.

Det första jag skulle vilja säga till honom (som han alltid anklagar mig för när jag blir ledsen för att han jobbar borta) är: Jag vill inte att du ska sluta ditt jobb och vara lilla hemmafrun och alltid vara hemma med mig. Jag begär inte alls att du ska sluta på ditt jobb. Jag tycker det är bra att du trivs och jag förstår din lojalitet mot företaget som anställde dig när du trodde att allt hopp om ett ingenjörsjobb var ute.

Två: Jag begär inte heller att du ska släppa allting och komma springande så fort jag känner mig ensam. Jag vet att det inte funkar så, du har åtaganden att sköta.

Tre: Det jag däremot begär är en ungefärlig tidsplan från dig. Hur mycket är det som ska göras innan du kan säga att allting är färdigt och nu lämnar jag över till kunden? Jag förstår att du inte kan säga exakt hur lång tid det kommer att ta, men du måste kunna säga om det rör sig om 2 veckor eller ett halvår. Är det så att du måste ha 3-4 veckor för att bli klar och du vill stanna och göra det helt färdigt, ja, då får jag leva med det. Men börjar vi snacka 5-6 månader, då vill jag att vi allvarligt funderar på hur vi ska lösa det. Jag tycker att jag har levt i ovisshet för länge nu. Jag förstår hur det var i början: du visste inte att det var så mycket som inte var klart och att din f.d kollega hade lämnat en enda röra efter sig. Men nu är du inne på vecka nr. 8 som du jobbar med det här projektet och vid det här laget borde du kunna se vad som är kvar att göra innan du är helt färdig.

Fyra: Jag vill ha en klarare definition på vissa begrepp. Vad menar du när du säger: "nu är jag klar med det här"? Vad innebär "det här"? Vad betyder "klar"? Du har varit "klar" rätt många gånger nu, och ändå fortsätter det att strömma in grejer som ska göras.

Ja, det är ungefär det jag vill säga till honom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar